Iets wat de meeste mensen niet weten is dat je emoties en organen met elkaar in verbinding staan. “Iets op je lever hebben”, is niet voor niets een spreekwoord. 

Slijtage aan onze organen is te linken aan langdurige emoties en gevoelens. Stress is echt killing voor ons lichaam. Wanneer één orgaan uit balans raakt moeten andere organen harder werken en dit gaat wel even goed, maar niet voor lang, dus… een vicieuze cirkel

Stress is echt killing voor ons lichaam

Het is dus heel belangrijk om goed met onze emoties en gevoelens om te gaan. Kroppen we het op? Dan krijgen we daar lichamelijk last van. De emoties zorgen voor blokkades in ons lichaam en dat merken we.
Veel mensen raken na een traumatische ervaring als bijvoorbeeld verlies van een geliefde of een ingrijpende gebeurtenis, ook lichamelijk uit balans. Herstel kost tijd, maar is zeker mogelijk. 

Belangrijk dus om stil te staan bij onze emoties. VOEL je emoties, sta stil, ervaar en accepteer. Wordt boos, huilen is goed en praat erover.

Wist je dat jij je brein kan trainen om positief te denken? Ja echt, je kunt je brein trainen. Voor sommige mensen is dit heel lastig, maar iedereen kan het. Ons brein is mega krachtig. We zijn wat we denken, ja echt: We zijn wat we denken.

Hoe ik begonnen ben? Elke ochtend had ik een routine:

👉 Ik schreef 3 positieve gedachten over mezelf of de situatie waarin ik zit op en zei dit hard op. (affirmaties)
👉 Ik schreef 5 punten van dankbaarheid in een dankbaarheidsboek. Dankbaarheidspunten kunnen heel klein zijn, maar ook groot. 
👉 Ik schreef een angstige of negatieve gedachte op en zette er een streep door met de woorden “het is klaar, deze gedachte beïnvloedt mij niet meer”.
👉Ik stelde voor mezelf een pieker-uurtje in. Ervoor of erna werd er niet gepiekerd. Piekergedachten schreef ik op en las ik terug. Ik besefte (en ook mijn brein) dat het piekeren niets opleverde. Na het piekeruurtje gingen de piekergedachten de prullenbak in. Opgeruimd. (Ik hield het piekeren vaak niet eens een uur vol).
👉Ik leerde mezelf: “moeten” bestaat niet. Wel: ik mag, ik wil, ik kan.

Je brein trainen is geen quick fix, maar wel de moeite waard, want wat je DENKT maakt wie je BENT.

1 Reactie

  1. Dank je wel voor deze woorden, mooie bemoediging.
    Ik zal ook eens een pen en papier op tafel leggen, kijken of ik zo ook mijn hoofd en gevoelens op papier kan zetten.

    Thanks

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: